De solids op IJburg zijn extra t.o.v. het gegeven, gewone programma op IJburg. Van de drie solids op het westelijk deel van het Haveneiland is Solid 13A de enige solid die ook werkelijk geen van te voren vastgesteld programma heeft. Het programma zal door de loop der gebeurtenissen worden bepaald. De ambitie van dit voorlopig ontwerp is om in tweeërlei zin ruimte te geven, ruimte voor de gebruikers en ruimte voor de stad. De ruimte voor de gebruikers bestaat in zekere zin uit plakken koek van een gebouw, de dikte en de vulling kunnen naar behoefte worden bepaald. De afzonderlijke ruimten van de gebruikers liggen rond en boven een opgetild plein, het Cineacplein. het Cineacplein Het plein wordt omsloten door het gebouw, maar heeft een grote opening op het zuidoosten naar de Cineackade aan de binnengracht en een kleinere, hoger gelegen opening op het zuidwesten naar de Salomonstraat. Onder het gebouw bevinden zich drie lagen parkeergarages, het plein ligt op de eerste verdieping en is ca. 5.5 m verhoogd ten opzichte van het straatniveau. Van hieruit en via een op het plein uitkomende verhoogde straat worden de ruimten op de eerste verdieping ontsloten. Dit zijn ruimten bedoeld voor collectieve voorzieningen of dienstverlening. Het Cineacplein komt deels tot leven door de interactie met - en uitstraling van - de aanliggende ruimten en deels doordat het een aangenaam verblijfsgebied is voor de gebruikers van het gebouw en anderen. Het plein is een collectieve ruimte die -indien nodig- kan worden afgesloten; het vormt een aanvulling op de formele openbare ruimten van IJburg. Wellicht kan het incidenteeel zelfstandig een functie vervullen, bv. voor speciale evenementen. de plakken koek De solid is opgebouwd uit kolommen, vloeren en dragende buitenwanden. De stramienmaten zijn 8,1 m in de ene richting en 5,4 m in de andere richting. In principe is er om de twee stramienen een dubbele leidingschacht waarin voor elke verdieping een afvoer voor ventilatie is opgenomen, een standleiding en een ruimte voor koelleidingen. Vaak is aan deze schacht de meterkast gekoppeld. De mogelijke dikte van de plakken is een veelvoud van 2,7 m, met een minimum van 5,4 m en de voorwaarde dat de plak minimaal één leidingschacht en meterkast bevat. Elke 2,7 m is er een opening in de dragende gevel. In alle gevallen wordt er ruimte gelaten om het plafond iets te verlagen en de vloer iets te verhogen. Dit in verband met bijvoorbeeld leidingen of extra geluidsisolatie. De kozijnhoogte is 2,7 m. Er zijn ruimten van verschillende grootte, van ca. 40 m2 tot ca. 1.200 m2. Dit maakt een veelsoortig gebruik mogelijk. In principe kunnen er ook verticaal koppelingen worden gemaakt door middel van gaten in de vloeren. De ruimten worden casco opgeleverd, maar kunnen desgewenst worden afgebouwd met een standaard plattegrond of een variant. penthouses en woningen vierde verdieping Op de bovenste laag liggen 17 penthouses die in grootte variëren van ruim 100 tot 275 m2. De penthouses hebben grotendeels een vrij uitzicht omdat de solid iets boven de meeste andere gebouwen van IJburg uitsteekt. Ook op de vierde verdieping liggen in principe uitsluitend woningen die over het algemeen iets kleiner zijn dan de penthouses van de vijfde verdieping. De woningen zijn vrij indeelbaar. In het voorlopig ontwerp wordt een voorbeeld plattegrond gegeven.
ontsluiting Er zijn twee entreehallen, één aan de Desmetstraat en één aan de Salomonstraat. Bij deze twee entreehallen bevinden zich de centrale liften. Ze komen op de begane grond uit in de hal en gaan door naar de parkeergarages. De entree aan de Salomonstraat is vooral bestemd voor de woningen. De liften gaan via het plein en hebben een glazen schacht; één van de twee liften is een sleutellift uitsluitend bestemd voor de bewoners van de vierde en vijfde verdieping. De entree aan de Desmetstraat is vooral bestemd voor de bedrijven; één van de twee liften is een goederenlift. Het is aan te bevelen ruimte voor een conciërge te reserveren op een locatie die zowel op het plein als op een hal uitziet.
De ontsluiting van de verschillende ruimten vindt plaats middels aangehangen galerijen, terrassen en corridors. De galerijen zijn in verband met lichtinval en privacy vrij gehouden van de gevel; de toegang tot de ruimten is via los ingehangen bruggen. Op de tweede en derde verdieping is een middengang; hierdoor is het mogelijk om ook kleinere ruimten te realiseren. Voor de tweede verdieping is een alternatief getekend zonder middengang; er ontstaan ruimten van 21 m. diep, ontsloten vanaf een terras. Ook bij de derde verdieping zou de corridor kunnen vervallen; dit heeft echter, afhankelijk van de afmetingen van de gevraagde ruimten, gevolgen voor de boven liggende verdiepingen. Indien gewenst kan deze variant in een volgende fase worden uitgewerkt. Aan het eind van de galerijen en de middengang is telkens een (vlucht) trappenhuis gelegen.
buitenruimten De woningen hebben een buitenruimte aan de binnenzijde van de solid, in combinatie met de ontsluiting. Aan de zonzijde in de vorm van terrassen, aan de andere zijde in de vorm van bruggen tussen de galerijen en de woningen. Daarnaast hebben alle woningen op de vierde en vijfde verdieping een forse te openen pui met een frans balkon. Ook op de lagere verdiepingen zijn er franse balkons met een standaard breedte van 1.8 m. Als optie kan er bij de penthouses gekozen worden voor een patio.
parkeren Voor het functioneren van de solid is het essentieel dat er goede faciliteiten zijn voor bezoekers parkeren, te meer daar er op straat nauwelijks parkeerplaatsen zijn. Er zijn in totaal 194 aantal parkeerplaatsen in het plan. Deze zijn verdeeld over drie aparte garages gelegen op drie verschillende lagen: een stallingsgarage in de kelder van 112 plaatsen, een stallingsgarage van 44 plaatsen op de tussenverdieping en een bezoekersgarage van 38 plaatsen op de beganegrond. De plaatsen in de stallingsgarages zijn vaste plaatsen die worden verkocht of verhuurd. totaal oppervlak en parkeerplaatsen Totaal wordt er in dit schetsontwerp ruim 14.000 m2 bedrijfs- en woonruimte gerealiseerd (beganegrond, 1e t/m 5e verdieping). Het aantal parkeerplaatsen in het plan is 194.