Dit plan voor de Houthavens, het meest westelijke IJ-oevergebied, is gemaakt in het kader van een studieopdracht voor de gemeente Amsterdam. Door de dienst Ruimtelijke Ordening waren 3 scenario's voor de ontwikkeling van de Houthavens opgesteld, het scenario dat wij hebben uitgewerkt was het zogeheten tijdelijke scenario. In dit scenario moest, uitgaande van de huidige situatie en inspelend op de vele onzekerheden die er voor het plangebied nog zijn, een ontwikkeling in de tijd plaats vinden die op alle momenten een goede situatie zou opleveren.programma van eisen woningen: circa 1100 woningen eventueel later uit te breiden tot 1800 verdeeld over drie deelgebieden (land, water en strekdam). bedrijven: circa 3 ha. binnenvaartschepen: 150 ligplaatsen woonschepen: ligplaatsen voor varende woonschepen.
randvoorwaarden voor de plannen de geluidsbelasting door de industrie van het Westelijk Havengebied en van Amsterdam Noord; de zogenaamde Oergeul, een zone met verstoorde grondslag in het IJ waar niet hoger dan vier lagen gebouwd kan worden; het tracé van de IJ-boulevard (is dan nog onduidelijk). het plangebied Het gebied was op het moment van de opdracht een bedrijfsterrein waar een aantal goed functionerende bedrijven lagen. Mede door de onzekerheden van de planontwikkeling hebben marginale activiteiten een kans gekregen. Het gebied doet z'n naam eer aan in de zin dat er nog veel houthandels zijn gevestigd. Zowel vaklieden als amateurs kunnen er terecht voor een veelheid aan bouwmaterialen.
uitgangspunten Stedenbouwkundig: de Houthavens zijn een schakel tussen Stad en Westelijk Havengebied, zowel in het programma als in de structuur dient dit tot uitdrukking te komen. Zuinigheid: met bestaande kwaliteiten wordt zorgvuldig omgegaan, het plan maakt gebruik van het eigen karakter van het gebied; er wordt gestreefd naar een continuïteit van activiteiten. Voorgesteld wordt om op het land in de bestaande structuur te bouwen en om een aantal karakteristieke bedrijven en gebouwen, met name houten loodsen, te handhaven. Fasering: het plan kan op verschillende manieren gefaseerd worden. IJ-boulevard/IJ-rail: binnen het eventueel toekomstige tracé is geen nieuwbouw mogelijk, er kunnen geen woningen binnen de geluidszone liggen. In het plan met gerealiseerde IJ-boulevard is deze als stadsstraat vormgegeven. Wonen-werken: er zijn verschillende combinaties van wonen en werken in het plan opgenomen, bijvoorbeeld woningen met bedrijfsruimten, wonen en werken in één ruimte, bedrijfswoningen en nieuwe woningen naast bestaande bedrijven.
deelgebied I land, woningbouwblokken tussen bedrijven Dit gebied had vroeger insteekhavens die de structuur hebben bepaald. Op het land is een deel van de bedrijvigheid verdwenen waardoor er meteen kan worden gebouwd. De nieuwbouw op het open gebied volgt de bestaande historische structuur van de insteekhavens haaks op het water; bouwblokken van 40 m breed op de plaats van de vroegere loodsen en 20 m brede straten waar vroeger water was. De brede straten geven een ruim zicht op het water van de havens. De nog bestaande bedrijfsbebouwing in deze structuur kan eventueel door nieuwbouw worden vervangen. Het meest westelijke gedeelte van de nieuwbouw bestaat uit bedrijfsbebouwing en vormt daardoor tegelijk een geluidswal tegen het industrie lawaai uit het havengebied. In de overige stroken worden grondontsloten woningen gebouwd van ca. vier verdiepingen. De begane grond heeft een grotere verdiepingshoogte, er kunnen bedrijven of praktijkruimten worden gevestigd en er zijn verschillende koppelingen mogelijk tussen woningen en werkruimten. Het huidige groene karakter van het gebied wordt behouden door bv. bomen en voortuinen in de straat op te nemen. Parkeren gebeurt in principe op straat. De bouwblokken staan een stuk van het water af zodat er is een ruime doorgaande boulevard langs de kade ontstaat.
deelgebied II de strekdam, havengebouwen Langs de strekdam staan op regelmatige afstand een aantal gebouwen die qua maat, schaal en uitvoering refereren aan zowel de bestaande silo's als aan zeeschepen. De gebouwen bieden dubbelhoge ruimten waarvan de functie niet is vastgelegd. Afwerking en indeling zijn naar wens van de gebruikers en kunnen varieren van een leeg casco tot een ingedeelde vier- of vijf-kamerwoning.
deelgebied III de steigers, waterwoningen. In het watergebied worden steigers aangelegd waarlangs op een individuele wijze kan worden gewoond en gewerkt. Aan het begin van de steigers zijn parkeerplatforms, de steigers zelf zijn in principe autovrij. Zowel drijvende woningen als huizen op palen zijn mogelijk. Behalve een maximum bouwhoogte en een maximum te bebouwen gebied zouden er verder voor particulieren weinig regels moeten gelden zodat er een veelvormig gebied kan ontstaan.